
 

 

Media Coverage of the Gaza Conflict 
June 1, 2009 

Co-sponsored by CSIS and Internews 
 

Dr. Nabil Al Khatib, Managing Director of Al Arabiya news network, said Arab 
television coverage of the 2009 Gaza conflict fell into three categories: state-run outlets that 
tended to emphasize government support of the Palestinian people, outlets sponsored by militias 
and political parties sought to mobilize people, and more balanced independent outlets that 
sought to present a variety of views. Al Khatib offered his observations at a CSIS conference on 
June 1, 2009. Al Khatib’s comments revealed the “war behind the war” as news stations 
debated how to cover the violence, as well as the day-to-day technical choices that must be 
made reporting from a conflict zone. 

Dr. Al Khatib said that state-run media outlets in the Arab world tended to employ 
“propaganda tools” and were more “aggressive in leading the masses towards having a position 
on Gaza.” At the same time, these government-controlled news stations hosted guests on their 
programs who portrayed the government doing everything in its capacity to help the Palestinian 
cause. Al Khatib said that Arab governments were concerned that the Gaza violence would 
prompt their citizens to “protest in the streets” in outrage over the events in Gaza, and the 
regimes used the media as a way to “absorb the anger of the population” and help present 
themselves as fully committed to the Palestinian struggle. Al Khatib suggested that this fear was 
not without basis, recalling an instance in which Hezbollah leader Hassan Nasrallah called for 
Egyptians to pressure their government to open the Gaza borders. Overall, al Khatib judged that 
these outlets failed to sway government opinion because they lacked credibility with their 
publics. 

Politically-backed outlets, such as Hezbollah’s Al Manar, and Hamas’s Al Aqsa and Al 
Quds, had more credibility, Al Khatib said, and unlike the government-controlled stations, they 
sought to “agitate the masses.” A principal way they did so, Al Khatib said, was emphasizing 
the “heroic aspect” of the people of Gaza and depicting them not as victims, but rather “heroes 
of resistance” against the occupation. The stations also sought consistently to reinforce the 
views of their political leaders, Hezbollah’s Nasrallah and Hamas leader Khalid Mishal. 

Al Khatib said that stations such as Al Arabiya tried to include more debates in their 
newscasts and present a diversity of views. After Hassan Nasrallah accused Al Arabiya of 
conspiring with the Israelis, the station still covered Nasrallah’s speeches in its broadcasting 
and featured analysts speaking both in favor of and against Hezbollah. Al Khatib said that 
Hamas’s supporters criticized the balanced approach and accused the stations of abandoning the 
Palestinian cause. One way he sought to lower the temperature, Al Khatib said, to air 
representatives from humanitarian organizations who could speak objectively about events on 
the ground. 

Al Khatib recounted the challenges of presenting accurate information, especially 
because erroneous reporting could cost lives. With movement in the conflict area difficult, 
many journalists were stuck with “long shot coverage,” that showed buildings from far off 
rather than the people the conflict affected. He explained that both Israeli and Palestinian forces 
pushed media away from the war zone, for both security and strategic purposes. 



 

 

Al Khatib said that coverage of the conflict required different “professional skills” than 
normal news coverage. At one point, Al Arabiya smuggled one of its own correspondents 
through a tunnel used by Hamas. Once they had close-up footage of the conflict, editors in the 
newsroom debated how they should use the images. Al Khatib supported using such images 
judiciously, as individual human tragedies can help shed light on the greater tragedy itself. He 
said one Al Jazeera editor had a more purposeful view, noting that images out of Vietnam 
helped change U.S. opinion about the war. 

Al Khatib stressed the importance of nurturing apolitical coverage that includes on-the-
ground coverage. He added that Palestinian viewers, in the end, preferred analysis from a broad 
spectrum of opinions to the polarized opportunistic coverage of governments and political 
parties. 

 
 


